ul. Staszica 2, 65-175 Zielona Góra tel. (068) 452-51-00 e-mail: sekretariat@zseis.zgora.pl |
- Tryb i zasady ustalania oceny z zachowania.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna ucznia uwzględnia w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o zasadach oceniania zachowania.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne,
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych. Na wniosek Rady Pedagogicznej uczeń, który uzyskał po raz drugi ocene naganną może być nie promowany.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii (po konsultacji) uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Wychowawca przed wystawieniem oceny z zachowania ma obowiązek skonsultować ją z nauczycielami uczącymi w danej klasie. Ocena może być zeminiona na wyższą lub niższą.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
- Uczeń ma prawo odwoływać się od oceny z zachowania do Dyrektora Szkoły, o ile wystawiona została niezgodnie z przyjętą procedurą w WSSOZ.
- Oceny zachowania są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców.
-
Na ocenę z zachowania wpływ mają uwagi zamieszczone w dzienniku.
a) Działania dyscyplinujące wobec uczniów z nagannym zachowaniem (np. samowolne wyjście z klasy, palenie e-papierosów, przekleństwa)
Liczba uwag
w całym cyklu kształceniaNaprawcze działania szkoły
Działania dyscyplinujące
Dokumentowanie
3 uwagi
Rozmowa wychowawcy z uczniem próba poznania przyczyny nagannego zachowania
Upomnienie wychowawcy
Adnotacja w dzienniku elektronicznym
5 uwag
I komisja dyscyplinująca. Rozmowa z uczniem w obecności pedagoga szkolnego i rodziców. Przypomnienie o konsekwencjach nagannego zachowania. Pisemne zobowiązanie ucznia do odpowiedniego zachowania w szkole.
Nagana wychowawcy, obniżenie oceny z zachowania o jedną ocenę
Adnotacja w dzienniku elektronicznym
Kolejne 3 uwagi
II komisja dyscyplinująca. Rozmowa z uczniem w obecności rodziców, pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły. Podpisanie przez ucznia oświadczenia o zapoznaniu się z konsekwencjami dalszego nagannego zachowania.
Nagana dyrektora szkoły, ocena nieodpowiednia z zachowania
Adnotacja w dzienniku elektronicznym
Kolejne 2 uwagi (łącznie 10 uwag)
Uczeń zostaje skreślony z listy uczniów - na wniosek wychowawcy
Adnotacja w dzienniku elektronicznym
Działania dotyczą całego cyklu kształcenia
Opracowane przez zespół w składzie:
-
Krystyna Komorowska dyrektor ds wychowawczych
-
Mirella Kurek-Wardyn pedagog szkolny
-
Alicja Mazur pedagog szkolny
Zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną w dniu 24.06.2019 r.
-
- Ogólne kryteria oceny z zachowania.
- Zachowanie ucznia ocenia się w czterech kategoriach: stosunek do obowiązków szkolnych, frekwencja, kultura osobista, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i postawa wobec nałogów, uzależnień.
- Wychowawca ma obowiązek comiesięcznego analizowania frekwencji uczniów swojej klasy.
- Wychowawca wybiera w kolejnych kategoriach zapisy, które najbardziej chrakteryzują uczniów w jego opinii, innych nauczycieli, uczniów lub innych członków szkolnej społeczności i przyznaje uczniowi odpowiednią ilość punktów.
- Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał 0 punktów nie może mieć wyższej oceny niż nieodpowiednią.
- Punkty otrzymane w poszczególnych kategoriach sumuje się i wystawia ocenę, stosując tabelę przeliczeniową.
Kategoria I Stosunek do obowiązków szkolnych
1. | Uczeń osiąga maksymalne wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy. Systematycznie przygotowuje się do zajęć, jest pilny, punktualny, zdyscyplinowany. Jest uczciwy, nigdy nie ściąga. Jest aktywny na zajęciach edukacyjnych. Rozwija swoje zdolności i umiejętności np. poprzez udział w olimpiadach, konkursach, zawodach. Aktywnie bierze udział w życiu społeczności szkolnej. | 5 punktów |
2. | Uczeń zwykle przygotowuje się do zajęć, w stosunku do swoich możliwości osiąga dobre wyniki w nauce, uczestniczy w zajęciach szkolnych, jest pilny, obowiązkowy i systematyczny w traktowaniu obowiązków szkolnych. Postępuje uczciwie, nie ściąga. Jest zaangażowany w działalność na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. | 3 punkty |
3. | Uczeń osiąga przeciętne wyniki w stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy. Brak systematyczności w zdobywaniu wiedzy. Zdarzało mu się ściągać. W małym stopniu przejawia zainteresowanie życiem klasy i szkoły. | 2 punkty |
4. | Ucznia cechuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych. Zdobyte oceny nie odzwierciedlają możliwości ucznia. Nie przestrzega zasad uczciwości, nagminnie ściąga. Nie angażuje się w życie klasy i szkoły | 0 punktów |
Kategoria II Frekwencja
1. | Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień, nie nadużywa usprawiedliwień. Zawsze na czas przynosi usprawiedliwienia. | 5 punktów |
2. | Ma niewielką ilość godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (do 5 w ciągu semestru) Zwykle na czas przynosi usprawiedliwienia. | 3 punkty |
3. | Uczeń często opuszcza lekcje lub spóźnia się. Łączna liczba spóźnień i nieusprawiedliwionych nieobecności wynosi do 20 w ciągu roku szkolnego. Z opóźnieniem przynosi usprawiedliwienia. | 2 punkty |
4. | Uczeń nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia. Nie przynosi usprawiedliwień. | 0 punktów |
Kategoria III Kultura osobista.
1. | Uczeń odznacza się szczególnie wysoką kulturą osobistą, prezentuje wysoką kulturę słowa. Jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia. Dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany do okoliczności. Dba o ład i estetykę w swoim otoczeniu. Szanuje mienie szkoły. | 5 punktów |
2. | Uczeń odznacza się wysoka kultura osobistą. Jest życzliwie usposobiony, a w rozmowie stara się o zachowanie kultury słowa. Dba o swój wygląd. Dba o ład i estetykę w swoim otoczeniu. Szanuje mienie szkoły. | 3 punkty |
3. | Uczeń bywa nietaktowny, używa wulgaryzmów w rozmowach czy dyskusjach. Rzadko dotrzymuje ustalonych terminów. Zdarza się, że wygląd zewnętrzny budzi zastrzeżenia. | 2 punkty |
4. | Uczeń nie przestrzega zasad kultury osobistej, jest arogancki, narusza poczucie godności kolegów i innych osób, używa wulgaryzmów, jest agresywny, zwykle niestosownie ubrany. Nie reaguje na zwracane uwagi. Wchodzi w konflikt z prawem. | 0 punktów |
Kategoria IV Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Postawa wobec uzależnień.
1. | Uczeń zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia. Nie ulega nałogom (papierosy, alkohol, narkotyki). Nie wchodzi w konflikt z prawem. Przeciwstawia się brutalności i wulgarności. Czynnie wspomaga starania innych o wyjście z nałogu czy uzależnienia. | 5 punktów |
2. | Uczeń zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występowanie zagrożenia. Nie ulega nałogom. Nie wchodzi w konflikt z prawem. Przeciwstawia się brutalności i wulgarności. | 3 punkty |
3. | Stwierdzono, ze uczeń palił papierosy lub e-papierosy. | 2 punkty |
4. | Stwierdzono, że uczeń często pali papierosy, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i nieprawidłowo reaguje na występowanie zagrożenia. Ulega nałogom. Wchodzi w konflikt z prawem. Nie przeciwstawia się brutalności i wulgarności | 0 punktów |
Tabela przeliczeniowa
Łączna liczba punktów | Ocena całościowa zachowania |
20 – 18 | Wzorowe |
17 – 14 | Bardzo dobre |
13 – 10 | Dobre |
9 – 7 | Poprawne |
6 – 4 | Nieodpowiednie |
3 - 0 |
Naganne |
3. Szczegółowe kryteria oceny z zachowania.
- Za każdy przypadek spożywania alkoholu lub zażywania środków odurzających, a także ich posiadania i rozprowadzania (w szkole lub podczas wyjść zorganizowanych przez szkołę) obniża się uczniowi ocenę do nagannej.
- Ocenę z zachowania obniża się do nagannej, bez względu na dotychczasowe osiągnięcia za jednorazowe wykroczenie powodujące zagrożenie życia lub inny czyn będący w kolizji z prawem karnym (szantaż, kradzież, dotkliwe pobicie, celowe zniszczenie mienia).
- Uczeń, który fotografuje, filmuje, nagrywa, przetwarza, rozpowszechnia zdjęcia, filmy lub wszelkie inne możliwe nagrania z udziałem nauczycieli, pracowników CKZiU, koleżanek i kolegów bez ich zgody otrzymuje naganę Dyrektora Szkoły.
- Otrzymanie przez ucznia upomnienia Dyrektora Szkoły powoduje, że otrzymuje on ocenę śródroczną lub roczną nie wyższą niż nieodpowiednią, chyba, że okres trwania kary minął lub został skrócony, a zachowanie ucznia nie budzi już zastrzeżeń.
- Otrzymanie prze ucznia nagany Dyrektora Szkoły powoduje, że otrzyma on ocenę śródroczną i roczną naganną, chyb, że okres trwania nagany został skrócony a zachowanie ucznia nie budzi już zastrzeżeń.
Procedury monitorowania frekwencji na zajęciach szkolnych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 ELEKTRONIK w Zielonej Górze.
1. Monitorowanie frekwencji służy wspieraniu skuteczności i efektywności procesu kształcenia.
2. Nieobecności uczniów na zajęciach powinny być usprawiedliwiane przez rodzica lub opiekuna prawnego w ciągu 7 dni od ich ustania, a w wyjątkowych przypadkach (np. utrudniony kontakt ucznia z rodzicami) w ciągu 14 dni.
3. Dopuszczalnymi formami usprawiedliwienia nieobecności ucznia w szkole są : 1.zwolnienie lekarskie 2.pismo urzędowe 3. pisemne lub ustne oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego.
4. Oświadczenie rodziców nie jest dokumentem urzędowym zatem podlega ocenie nauczyciela - W przypadku sytuacji wątpliwej (np. nagminne opuszczanie pojedynczych godzin), wychowawca może podjąć decyzję o nieusprawiedliwieniu nieobecności. Decyzję odnotowuje w dzienniku.
5. Jeżeli przewidywana nieobecność ucznia jest dłuższa niż 3 dni, rodzic powinien powiadomić wychowawcę/ szkołę niezwłocznie.
6. W przypadku nieobecności ucznia trwającej dłużej niż 3 dni i braku informacji od rodziców o przyczynach nieobecności wychowawca klasy jest zobowiązany do skontaktowania się z jego rodzicem lub prawnym opiekunem. Fakt rozmowy odnotowuje się w dzienniku elektronicznym.
7. Uczeń nieobecny na zajęciach szkolnych ma obowiązek nadrobić zaległości w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu, nie dłuższym niż 2 tygodnie.
8. Jeżeli uczeń musi się zwolnić z lekcji w danym dniu, zgłasza to wychowawcy lub nauczycielowi prowadzącemu lekcję , a ten zaznacza w dzienniku elektronicznym : nieobecny usprawiedliwiony ( nie stosujemy zapisu : zwolniony)
9. Frekwencja ucznia na zajęciach lekcyjnych jest jednym z kryteriów wpływających na ocenę z zachowania.
10. Ucieczka całej klasy z zajęć lekcyjnych jest naruszeniem regulaminu szkoły , które powoduje dezorganizację jej pracy. Uczniowie danej klasy otrzymują naganę wychowawcy, co skutkuje obniżeniem oceny z zachowania o jedną ocenę. Wstrzymane są wszelkie wyjścia klasy poza szkołę w godzinach lekcyjnych. W przypadku kolejnej ucieczki klasy z zajęć lekcyjnych , uczniowie danej klasy otrzymują z zachowania ocenę śródroczną i roczną nieodpowiednią.
11. Działania dyscyplinujące szkoły wobec uczniów z naganną frekwencją
Liczba godzin nieusprawiedliwionych W roku szkolnym |
Naprawcze działania szkoły |
Działania dyscyplinujące |
Dokumentowanie |
10 godzin |
Rozmowa wychowawcy z uczniem, próba poznania przyczyn opuszczania zajęć i pomoc w ich rozwiązaniu
|
Upomnienie wychowawcy |
Adnotacja w dzienniku elektronicznym |
20 godzin |
I komisja dyscyplinująca. Rozmowa z uczniem w obecności pedagoga szkolnego i rodziców. Przypomnienie konsekwencji opuszczania zajęć. Pisemne zobowiązanie ucznia do uczęszczania na zajęcia lekcyjne,
|
Nagana wychowawcy -obniżenie oceny z zachowania o jedną ocenę. |
Adnotacja w dzienniku elektronicznym |
40 godzin |
II komisja dyscyplinująca. Rozmowa z uczniem w obecności rodziców, pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły. Podpisanie przez ucznia oświadczenia o zapoznaniu się z konsekwencjami dalszego opuszczania zajęć lekcyjnych.
|
Nagana dyrektora szkoły- ocena nieodpowiednia z zachowania. |
Adnotacja w dzienniku elektronicznym i w arkuszu ocen. |
60 godzin |
|
Uczeń zostaje skreślony z listy uczniów - na wniosek wychowawcy
|
|
12. Skreślony zostaje punkt 2 , podpunkt 4 „Ocenianie zachowania uczniów" w brzmieniu" Uczeń , który choć w jednej z kategorii otrzymał 0 punktów nie może mieć wyższej oceny niż nieodpowiednią".
Promowanie wzorowej frekwencji
13. Uczniowie ze wzorową frekwencją : 0 godzin nieusprawiedliwionych w ciągu roku szkolnego, którzy nie mają żadnych uwag za naganne zachowanie, otrzymują ocenę wzorową z zachowania oraz zostają wyróżnieni przez wychowawcę klasy.
Procedury opracowane przez zespół w składzie:
-
Jerzy Piczak nauczyciel
-
Katarzyna Marciniak nauczyciel
-
Aleksandra Czyż nauczyciel
-
Alicja Mazur pedagog szkolny
Zatwierdzone przez Radę Pedagogiczna w dniu 24.06.2016 r.
Ostatnio zmodyfikowany: 2020-09-16 05:57:26