ul. Staszica 2,
65-175 Zielona Góra
tel. (068) 452-51-00

e-mail: sekretariat@zseis.zgora.pl

Szkolny program profilaktyki

 

Szkolny program profilaktyki
CKZiU nr 2 "Elektronik" w Zielonej Górze
w Zielonej Górze

 

 

Spis treści

  1. Wstęp
  2. Główne cele programu
  3. Realizacja zadań
  4. Przewidywane efekty
  5. Ewaluacja programu

 

I. Wstęp

Program profilaktyczny został opracowany w oparciu o diagnozę środowiska uczniów oraz rozmowy z nauczycielami, rodzicami uczniów. Zwracają oni uwagę na problemy występujące
w środowisku szkolnym, takie jak: agresja, przemoc,wszelkiego rodzaju uzależnienia, brak kultury osobistej, wagary, brak zainteresowania nauką.
W programie przedstawiono działania mające na celu zapobieganie takim zachowaniom. Chcemy, aby młodzież była świadoma zagrożeń i konsekwencji, z jakimi może spotkać się w szkole. Planujemy wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności pozwalające na dokonywanie właściwych wyborów.Realizowane działania dotyczą uczniów, rodziców/opiekunów oraz nauczycieli.

W wyniku ewaluacji programu profilaktycznego w roku szkolnym 2011/2012 zostały wyodrębnione obszary zagrożeń i przedstawione działania, które zostaną podjęte w kolejnych latach.

Postanowiono:
 

  • zintensyfikować działania profilaktyki antynikotynowej;
  • zwiększyć działania w kierunku poprawienia frekwencji na zajęciach lekcyjnych;
  • zwiększyć działania w kierunku pedagogizacji rodziców - część rodziców nie posiada odpowiednich umiejętności wychowawczych, koniecznych do właściwego pokierowania rozwojem ucznia;
  • mocniej motywować uczniów do nauki (brak odpowiedniego zaangażowania w proces uczenia się u poszczególnych uczniów);
  • propagować właściwe postawy i zachowania wśród uczniów. 
  • eliminować takie zachowania jak: 
    - próby zastraszania i wymuszania;
    - przejawianie zachowań agresywnych wobec innych uczniów; 
    - niestosowny strój;
    - niewłaściwe korzystanie z telefonów komórkowych; 
    - używanie wulgaryzmów;

Do wniosków doprowadziły:
- systematyczna obserwacja;
  - zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego;
- wywiady z policją;
- analiza dokumentacji szkolnej (dzienniki, frekwencja, uwagi);
- opinie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej; 


II. Główne cele programu

 

  1. Zapobieganie przemocy i agresji
  2. Profilaktyka uzależnień
  3. Zwiększenie efektów kształcenia
  4. Podnoszenie kultury osobistej


III. Realizacja zadań

Cel główny: Zapobieganie przemocy i agresji

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Adresat

1.

Otoczenie szczególną opieką ofiary przemocy
i sprawców przemocy

- diagnoza środowiska rodzinnego
i rówieśniczego uczniów

wychowawcy pedagog

nauczyciele rodzice

- rozmowy indywidualne
z ofiarami
i sprawcami przemocy

wychowawcy
pedagog
wicedyrektor ds. wychowawczych

uczniowie

- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców

pedagog

uczniowie

- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

pedagog

uczniowi rodzice nauczyciele

2.

Szybka interwencja
w przypadku zaistnienia zjawiska.

- komisje dyscyplinujące

wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawcy pedagog

uczniowie rodzice

- współpraca z rodzicami uczniów

wychowawca
pedagog
wicedyrektor ds. wychowawczych

uczniowie
rodzice

- zainstalowanie monitoringu
w kolejnych newralgicznych miejscach

dyrekcja

uczniowie, nauczyciele

- dyżury nauczycieli podczas przerw

nauczyciele

uczniowie

- współpraca pomiędzy wszystkimi pracownikami szkoły

nauczyciele
i inni pracownicy

wszyscy pracownicy szkoły uczniowie

- współpraca z sądem, kuratorami, policją

wicedyrektor ds. wychowawczych
pedagog

uczniowie nauczyciele

3.

 

Integracja zespołu klasowego

 

- zajęcia integracyjne dla klas I

pedagog

uczniowie kl.I
wychowawcy

- wycieczki klasowe

wychowawca uczniowie

uczniowie

4.

 Kształtowanie postawy tolerancji

- lekcje wychowawcze  na prośbę wychowawców

pedagog

uczniowie

- rozmowy indywidualne

pedagog,
wychowawca

uczniowie

- warsztaty ze specjalistą: „Żyję bez ryzyka AIDS"

pedagog

uczniowie

5.

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem

- lekcje wychowawcze w klasach IV

pedagog

uczniowie kl. IV

- rozmowy indywidualne

pedagog,
wychowawca

uczniowie

- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

pedagog

uczniowie nauczyciele

6.

Jasne sformułowanie zasad zachowania
i współżycia społeczności uczniowskiej

- zapoznanie ze Statutem Szkoły

wychowawca

uczniowie

- zapoznanie
z regulaminami

wychowawca

uczniowie

- rozmowy indywidualne

wychowawca pedagog

uczniowie

7.

Zaproponowanie uczniom różnorodnych  form spędzania czasu wolnego

- zajęcia pozalekcyjne

nauczyciele

uczniowie

- koła zainteresowań

nauczyciele

uczniowie

- akcje szkolne

nauczyciele

uczniowie

- konkursy

nauczyciele

uczniowie

 

Cel główny: Profilaktyka uzależnień

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Adresat

1.

Przygotowanie uczniów do świadomych wyborów dotyczących własnego zdrowia i życia (narkotyki, alkohol, nikotyna, inne)

- rada szkoleniowa dla nauczycieli

dyrekcja

nauczyciele

- wykład informacyjny dla rodziców dyrekcja rodzice

- lekcje wychowawcze prowadzone przez wychowawców, pedagogów, zaproszonych specjalistów

wycowawca
pedagog

uczniowie

- dostęp do ulotek,broszur, książek,filmów   edukacyjnych

pedagog
biblioteka 

uczniowie, nauczyciele 
rodzice

2.

 Pomoc uczniom po inicjacji narkotykowej

- diagnoza środowiska rodzinnego i rówieśniczego

wychowawca pedagog 

uczniowie

rodzice

- rozmowy indywidualne wychowawca pedagog dyrektor

uczniowie

rodzice

- współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną pedagog wychowawca

uczniowie 

rodzice

- współpraca z Lubuskim Ośrodkiem Profilaktyki
i Terapii uzależnień oraz innymi ośrodkami zajmującymi się uzależnieniami
pedagog wychowawca

uczniowie

rodzice

3.

Działania prewencyjne 

- obserwacja uczniów i szybkie reagowanie (zgodnie z procedurami), gdy uczeń jest pod wpływem środków odurzających bądź alkoholu

nauczyciele

rodzice 

personel szkolny

uczniowie 
- komisje dyscyplinujące wicedyrektor ds. wychowawczych pedagog wychowawca

uczniowie

rodzice

- dyżury nauczycieli podczas przerw
nauczyciele uczniowie
- rozmowy indywidualne pedagog wychowawca uczniowie
- pisemna zgoda rodziców uczniów klas pierwszych dot. wykonywania testów na obecność narkotyków lub alkoholu w przypadku podejrzeń wychowawca

uczniowie

rodzice

- współpraca z policją (przekazanie informacji        o zaistniałej sytuacji) dyrektor uczniowie 

4.

Jasne sformułowanie zasad zachowania w szkole 

- zapoznanie ze Statutem Szkoły 

wychowawca

uczniowie

- zapoznanie
z regulaminami obowiązującymi w szkole
wychowawca uczniowie
- lekcje wychowawcze  wychowawca pedagog uczniowie

- rozmowy indywidualne

pedagog
wychowawca

uczniowie

5.

 Propagowanie zdrowego trybu życia

- obchody dni związanych ze zdrowym trybem życia, np. Światowego Dnia Walki
z AIDS, Światowego Dnia bez Papierosa, Akcji Honorowego Krwiodawstwa, itp.

pedagog wychowawca nauczyciele

uczniowie 

 

 

 

Cel główny: Zwiększenie efektów kształcenia

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Adresat

1.

Pomoc uczniom mającym problemy
w nauce 

- wyodrębnienie uczniów z opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej 

pedagog

nauczyciele uczniowie

- możliwość korzystania
z konsultacji

nauczyciele

uczniowie

- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

pedagog

uczniowie rodzice nauczyciele

- ścisła współpraca z rodzicami

wychowawca

uczniowie rodzice

2.

Promocja uczniów zdolnych 

- indywidualna praca z uczniami wyróżniającymi się w nauce

nauczyciele

uczniowie

- udział w konkursach
i olimpiadach na terenie szkoły
i poza nią

nauczyciele

uczniowie

- koła zinteresowań

nauczyciele

uczniowie

- prezentacja osiągnięć uczniów

nauczyciele

uczniowie

3.

Ograniczenie rozmiarów absencji 

- współpraca z rodzicami

 wychowawca

uczniowie rodzice

- komisje dyscyplinujące 

wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawca pedagog

uczniowie rodzice

- rozmowy indywidualne wychowawca pedagog uczniowie rodzice
- systematyczna kontrola frekwencji uczniów wychowawca uczniowie rodzice

4.

Podnoszenie motywacji do nauki 

- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców 

pedagog

uczniowie

- rozmowy indywidualne wychowawca pedagog

uczniowie

- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

pedagog

uczniowie rodzice nauczyciele

- nagradzanie uczniów za osiągnięcia i umiejętności nauczyciele uczniowie
- organizacja konkursów przedmiotowych nauczyciele uczniowie

5.

Doskonalenie zawodowe nauczycieli 

- stosowanie metod aktywizujących

nauczyciele

uczniowie
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych

nauczyciele

nauczyciele

- awanse nauczycieli

nauczyciele

nauczyciele

- udział w kursach doskonalących

nauczyciele

nauczyciele

Cel główny: Podnoszenie kultury osobistej uczniów

L.p.

Zadania

Sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Adresat

1.

Respektowanie norm poprawnego zachowania 

- realzacja programu
z zakresu "savoir-vivre" 

pedagog

uczniowie

- komsje dyscyplinujące 

wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawca pedagog

uczniowie rodzice

- rozmowy indywidualne

wychowawca pedagog

uczniowie

- podpisanie kontraktu

pedagog

uczniowie

2.

Dbałość o kulturę słowa 

- konsekwentne zwracanie uwagi na stosowanie wyrazów niecenzuralnych

nauczyciele

uczniowie

- poszerzanie kompetencji językowych

nauczyciele

uczniowie

- rozmowy indywidualne

pedagog
wychowawca

uczniowie

- pogadanki

pedagog
wychowawca

uczniowie

3.

 Dbałość o wygląd
i stosowny ubiór

- konsekwentne zwracanie uwagi na niewłaściwy strój ucznia

nauczyciele

uczniowie

- rozmowy indywidualne

wychowawca pedagog

uczniowie

- pogadanki

wychowawca pedagog uczniowie

4.

 Poszanowanie mienia szkoły

- surowe kary za dewastacje 

wychowawca

uczniowie

- zainstalowanie monitoringu dyrekcja uczniowie nauczyciele
- rozmowy indywidualne pedagog uczniowie
Nowa warstwa...

 

IV. Przewidywane efekty

1. Uczniowie radzą sobie w sytuacji przemocy, stresu i zagrożenia.

2. Szkoła uważana jest za bezpieczną w opinii uczniów i rodziców.

3. Uczniowie mają świadomość szkodliwości zażywania narkotyków, picia alkoholu i wpływu
środków psychoaktywnych ( narkotyki, dopalacze i inne) na własne zdrowie.

4. Nauczyciele i rodzice wyposażeni są w wiedzę z akresu profilaktyki uzależnień.

5. Lepsze relacje uczeń-nauczyciel-rodzic.

6. Uczniowie potrafią zachowywać się asertywnie.

7. Liczba wagarów jest znacznie mniejsza.

8. Uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki w nauce.

9. Uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia pedagoga szkolnego oraz profesjonalnych instytucji.

10. Przestrzegane są zasady współżycia.

11. Uczniowie dbają o właściwy wygląd, stosowny ubiór, nie używają wulgaryzmów.

12. Mienie szkoły nie jest dewastowane.



V. Ewaluacja programu

Skuteczność programu profilaktycznego oceniana będzie w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej podsumowującej pracę w pierwszym i drugim semestrze, a także przez bieżące monitorowanie oraz samoocenę osób zaangażowanych w jego realizację.

Oceny będą formułowane za pomocą takich narzędzi, jak: obserwacje, hospitacje, sprawozdania, ankiety, rozmowy indywidualne z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami,
a także zapisy w dziennikach lekcyjnych i konspekty zajęć.

Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzania ewentualnych zmian.


                           

 

Zielona Góra, 10 czerwca 2013 r.

 


Anna Kudrawczuk
Ostatnio zmodyfikowany: 2024-11-07 09:48:36

Powrót
<<

  Copyright © 2001-2025 Zespół Szkół Elektronicznych i Samochodowych
ZSEIS Group - Krystian Chrystowicz, Kajetan Hryńczuk, opiekun mgr Mariusz Kmiećkowiak

Odwiedziło nas już  osób.  

                Valid XHTML 1.0 Transitional   Poprawny CSS!   Statystyka serwera  Webmail 
Praca dla absolwenta
Drogi Absolwencie ELEKTRONIKA!
Jeśli ukończyłeś szkołę i szukasz stałej lub wakacyjnej pracy, zapoznaj się z ofertami lokalnych pracodawców.
Kliknij i zobacz aktualne oferty pracy

Zapraszamy firmy do współpracy i partnerstwa z naszą szkołą




TO MIEJSCE NA WASZĄ REKLAMĘ!!!!






Seco/Warwick
13 stycznia 2016r podpisaliśmy z firmą SECO/WARWICK porozumienie o współpracy. Firma obejmie patronatem nową pracownię dydaktyczną - sterowania PLC. Otwarcie pracowni planujemy pod koniec marca.

POLAND, RUSSIA, GERMANY, FRANCE,USA, INDIA, CHINA
SECO/WARWICK jest technologicznym liderem innowacyjnych rozwiązań do obróbki cieplnej metali. Specjalizacja firmy obejmuje rozwiązania typu end-to-end dla 5 kategorii: obróbki cieplnej w próżni, aluminium i w atmosferach oraz lutowanie wymienników ciepła i metalurgii próżniowej.
Grupa SECO/WARWICK to 10 spółek na 3 kontynentach z klientami w 70 krajach. Grupa dostarcza standardowe lub dedykowane, supernowoczesne urządzenia i technologie do obróbki cieplnej do czołowych firm z branży samochodowej, lotniczej elektronicznej, maszynowej, narzędziowej, medycznej, recyklingowej, energetycznej włącznie z atomową, wiatrową, paliwową i słoneczną oraz produkcji: stali, tytanu i aluminium.
Z podpisaniem dokumentu o współpracy wiąże się szereg korzyści: praktyki, szkolenia dla uczniów w szkole i w siedzibie firmy - wycieczki dydaktyczne, staże i doposażenie pracowni - pracownia patronacka.
Partnerzy