
ul. Staszica 2, 65-175 Zielona Góra tel. (068) 452-51-00 e-mail: sekretariat@zseis.zgora.pl |
![]() |
Szkolny program profilaktyki |
Szkolny program profilaktyki
na okres 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016
Zespołu Szkół Elektronicznych i Samochodowych
w Zielonej Górze
Spis treści
I. Wstęp
Program profilaktyczny został opracowany w oparciu o diagnozę środowiska uczniów oraz rozmowy z nauczycielami, rodzicami uczniów. Zwracają oni uwagę na problemy występujące
w środowisku szkolnym, takie jak: agresja, przemoc,wszelkiego rodzaju uzależnienia, brak kultury osobistej, wagary, brak zainteresowania nauką.
W programie przedstawiono działania mające na celu zapobieganie takim zachowaniom. Chcemy, aby młodzież była świadoma zagrożeń i konsekwencji, z jakimi może spotkać się w szkole. Planujemy wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności pozwalające na dokonywanie właściwych wyborów.Realizowane działania dotyczą uczniów, rodziców/opiekunów oraz nauczycieli.
W wyniku ewaluacji programu profilaktycznego w roku szkolnym 2011/2012 zostały wyodrębnione obszary zagrożeń i przedstawione działania, które zostaną podjęte w kolejnych latach.
Postanowiono:
- zintensyfikować działania profilaktyki antynikotynowej;
- zwiększyć działania w kierunku poprawienia frekwencji na zajęciach lekcyjnych;
- zwiększyć działania w kierunku pedagogizacji rodziców - część rodziców nie posiada odpowiednich umiejętności wychowawczych, koniecznych do właściwego pokierowania rozwojem ucznia;
- mocniej motywować uczniów do nauki (brak odpowiedniego zaangażowania w proces uczenia się u poszczególnych uczniów);
- propagować właściwe postawy i zachowania wśród uczniów.
- eliminować takie zachowania jak:
- próby zastraszania i wymuszania;
- przejawianie zachowań agresywnych wobec innych uczniów;
- niestosowny strój;
- niewłaściwe korzystanie z telefonów komórkowych;
- używanie wulgaryzmów;
Do wniosków doprowadziły:
- systematyczna obserwacja;
- zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego;
- wywiady z policją;
- analiza dokumentacji szkolnej (dzienniki, frekwencja, uwagi);
- opinie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
II. Główne cele programu
- Zapobieganie przemocy i agresji
- Profilaktyka uzależnień
- Zwiększenie efektów kształcenia
- Podnoszenie kultury osobistej
III. Realizacja zadań
Cel główny: Zapobieganie przemocy i agresji | ||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Otoczenie szczególną opieką ofiary przemocy |
- diagnoza środowiska rodzinnego |
wychowawcy pedagog |
nauczyciele rodzice |
- rozmowy indywidualne |
wychowawcy |
uczniowie |
||
- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców |
pedagog |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowi rodzice nauczyciele |
||
2. |
Szybka interwencja |
- komisje dyscyplinujące |
wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawcy pedagog |
uczniowie rodzice |
- współpraca z rodzicami uczniów |
wychowawca |
uczniowie |
||
- zainstalowanie monitoringu |
dyrekcja |
uczniowie, nauczyciele |
||
- dyżury nauczycieli podczas przerw |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- współpraca pomiędzy wszystkimi pracownikami szkoły |
nauczyciele |
wszyscy pracownicy szkoły uczniowie |
||
- współpraca z sądem, kuratorami, policją |
wicedyrektor ds. wychowawczych |
uczniowie nauczyciele |
||
3. |
Integracja zespołu klasowego
|
- zajęcia integracyjne dla klas I |
pedagog |
uczniowie kl.I |
- wycieczki klasowe |
wychowawca uczniowie |
uczniowie |
||
4. |
Kształtowanie postawy tolerancji |
- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców |
pedagog |
uczniowie |
- rozmowy indywidualne |
pedagog, |
uczniowie |
||
- warsztaty ze specjalistą: „Żyję bez ryzyka AIDS" |
pedagog |
uczniowie |
||
5. |
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem |
- lekcje wychowawcze w klasach IV |
pedagog |
uczniowie kl. IV |
- rozmowy indywidualne |
pedagog, |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowie nauczyciele |
||
6. |
Jasne sformułowanie zasad zachowania |
- zapoznanie ze Statutem Szkoły |
wychowawca |
uczniowie |
- zapoznanie |
wychowawca |
uczniowie |
||
- rozmowy indywidualne |
wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
7. |
Zaproponowanie uczniom różnorodnych form spędzania czasu wolnego |
- zajęcia pozalekcyjne |
nauczyciele |
uczniowie |
- koła zainteresowań |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- akcje szkolne |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- konkursy |
nauczyciele |
uczniowie |
Cel główny: Profilaktyka uzależnień | ||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Przygotowanie uczniów do świadomych wyborów dotyczących własnego zdrowia i życia (narkotyki, alkohol, nikotyna, inne) |
- rada szkoleniowa dla nauczycieli |
dyrekcja |
nauczyciele |
- wykład informacyjny dla rodziców | dyrekcja | rodzice | ||
- lekcje wychowawcze prowadzone przez wychowawców, pedagogów, zaproszonych specjalistów |
wycowawca |
uczniowie |
||
- dostęp do ulotek,broszur, książek,filmów edukacyjnych |
pedagog |
uczniowie, nauczyciele |
||
2. |
Pomoc uczniom po inicjacji narkotykowej |
- diagnoza środowiska rodzinnego i rówieśniczego |
wychowawca pedagog |
uczniowie rodzice |
- rozmowy indywidualne | wychowawca pedagog dyrektor |
uczniowie rodzice |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną | pedagog wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
- współpraca z Lubuskim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii uzależnień oraz innymi ośrodkami zajmującymi się uzależnieniami |
pedagog wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
3. |
Działania prewencyjne |
- obserwacja uczniów i szybkie reagowanie (zgodnie z procedurami), gdy uczeń jest pod wpływem środków odurzających bądź alkoholu |
nauczyciele rodzice personel szkolny |
uczniowie |
- komisje dyscyplinujące | wicedyrektor ds. wychowawczych pedagog wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
- dyżury nauczycieli podczas przerw |
nauczyciele | uczniowie | ||
- rozmowy indywidualne | pedagog wychowawca | uczniowie | ||
- pisemna zgoda rodziców uczniów klas pierwszych dot. wykonywania testów na obecność narkotyków lub alkoholu w przypadku podejrzeń | wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
- współpraca z policją (przekazanie informacji o zaistniałej sytuacji) | dyrektor | uczniowie | ||
4. |
Jasne sformułowanie zasad zachowania w szkole |
- zapoznanie ze Statutem Szkoły |
wychowawca |
uczniowie |
- zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole |
wychowawca | uczniowie | ||
- lekcje wychowawcze | wychowawca pedagog | uczniowie | ||
- rozmowy indywidualne |
pedagog |
uczniowie |
||
5. |
Propagowanie zdrowego trybu życia |
- obchody dni związanych ze zdrowym trybem życia, np. Światowego Dnia Walki |
pedagog wychowawca nauczyciele |
uczniowie |
Cel główny: Zwiększenie efektów kształcenia | ||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Pomoc uczniom mającym problemy |
- wyodrębnienie uczniów z opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej |
pedagog |
nauczyciele uczniowie |
- możliwość korzystania |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowie rodzice nauczyciele |
||
- ścisła współpraca z rodzicami |
wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
2. |
Promocja uczniów zdolnych |
- indywidualna praca z uczniami wyróżniającymi się w nauce |
nauczyciele |
uczniowie |
- udział w konkursach i olimpiadach na terenie szkoły i poza nią |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- koła zinteresowań |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- prezentacja osiągnięć uczniów |
nauczyciele |
uczniowie |
||
3. |
Ograniczenie rozmiarów absencji |
- współpraca z rodzicami |
wychowawca |
uczniowie rodzice |
- komisje dyscyplinujące |
wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawca pedagog |
uczniowie rodzice |
||
- rozmowy indywidualne | wychowawca pedagog | uczniowie rodzice | ||
- systematyczna kontrola frekwencji uczniów | wychowawca | uczniowie rodzice | ||
4. |
Podnoszenie motywacji do nauki |
- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców |
pedagog |
uczniowie |
- rozmowy indywidualne | wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowie rodzice nauczyciele |
||
- nagradzanie uczniów za osiągnięcia i umiejętności | nauczyciele | uczniowie | ||
- organizacja konkursów przedmiotowych | nauczyciele | uczniowie | ||
5. |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli |
- stosowanie metod aktywizujących |
nauczyciele |
uczniowie |
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych |
nauczyciele |
nauczyciele |
||
- awanse nauczycieli |
nauczyciele |
nauczyciele |
||
- udział w kursach doskonalących |
nauczyciele |
nauczyciele |
Cel główny: Podnoszenie kultury osobistej uczniów |
||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Respektowanie norm poprawnego zachowania |
- realzacja programu |
pedagog |
uczniowie |
- komsje dyscyplinujące |
wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawca pedagog |
uczniowie rodzice |
||
- rozmowy indywidualne |
wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
- podpisanie kontraktu |
pedagog |
uczniowie |
||
2. |
Dbałość o kulturę słowa |
- konsekwentne zwracanie uwagi na stosowanie wyrazów niecenzuralnych |
nauczyciele |
uczniowie |
- poszerzanie kompetencji językowych |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- rozmowy indywidualne |
pedagog |
uczniowie |
||
- pogadanki |
pedagog |
uczniowie |
||
3. |
Dbałość o wygląd |
- konsekwentne zwracanie uwagi na niewłaściwy strój ucznia |
nauczyciele |
uczniowie |
- rozmowy indywidualne |
wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
- pogadanki |
wychowawca pedagog | uczniowie | ||
4. |
Poszanowanie mienia szkoły |
- surowe kary za dewastacje |
wychowawca |
uczniowie |
- zainstalowanie monitoringu | dyrekcja | uczniowie nauczyciele | ||
- rozmowy indywidualne | pedagog | uczniowie |
IV. Przewidywane efekty
1. Uczniowie radzą sobie w sytuacji przemocy, stresu i zagrożenia.
2. Szkoła uważana jest za bezpieczną w opinii uczniów i rodziców.
3. Uczniowie mają świadomość szkodliwości zażywania narkotyków, picia alkoholu i wpływu
środków psychoaktywnych ( narkotyki, dopalacze i inne) na własne zdrowie.
4. Nauczyciele i rodzice wyposażeni są w wiedzę z akresu profilaktyki uzależnień.
5. Lepsze relacje uczeń-nauczyciel-rodzic.
6. Uczniowie potrafią zachowywać się asertywnie.
7. Liczba wagarów jest znacznie mniejsza.
8. Uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki w nauce.
9. Uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia pedagoga szkolnego oraz profesjonalnych instytucji.
10. Przestrzegane są zasady współżycia.
11. Uczniowie dbają o właściwy wygląd, stosowny ubiór, nie używają wulgaryzmów.
12. Mienie szkoły nie jest dewastowane.
V. Ewaluacja programu
Skuteczność programu profilaktycznego oceniana będzie w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej podsumowującej pracę w pierwszym i drugim semestrze, a także przez bieżące monitorowanie oraz samoocenę osób zaangażowanych w jego realizację.
Oceny będą formułowane za pomocą takich narzędzi, jak: obserwacje, hospitacje, sprawozdania, ankiety, rozmowy indywidualne z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami,
a także zapisy w dziennikach lekcyjnych i konspekty zajęć.
Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzania ewentualnych zmian.
VI. Autorzy
Program profilaktyczny opracował zespół w składzie:
Krystyna Komorowska, dyrektor ds. wychowawczych
Bożena Jakubiak, pedagog szkolny
Alicja Mazur, pedagog szkolny
Anna Kudrawczuk, nauczyciel
Renata Kmiećkowiak, nauczyciel
Barbara Szpylma, nauczyciel
Aleksandra Czyż, nauczyciel
Julita Pawlicka, nauczyciel
Zielona Góra, 10 czerwca 2013 r.
Ostatnio zmodyfikowany: 2013-10-22 23:41:47
![]() |
