ul. Staszica 2, 65-175 Zielona Góra tel. (068) 452-51-00 e-mail: sekretariat@zseis.zgora.pl |
Szkolny program profilaktyki |
Szkolny program profilaktyki
CKZiU nr 2 "Elektronik" w Zielonej Górze
w Zielonej Górze
Spis treści
I. Wstęp
Program profilaktyczny został opracowany w oparciu o diagnozę środowiska uczniów oraz rozmowy z nauczycielami, rodzicami uczniów. Zwracają oni uwagę na problemy występujące
w środowisku szkolnym, takie jak: agresja, przemoc,wszelkiego rodzaju uzależnienia, brak kultury osobistej, wagary, brak zainteresowania nauką.
W programie przedstawiono działania mające na celu zapobieganie takim zachowaniom. Chcemy, aby młodzież była świadoma zagrożeń i konsekwencji, z jakimi może spotkać się w szkole. Planujemy wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności pozwalające na dokonywanie właściwych wyborów.Realizowane działania dotyczą uczniów, rodziców/opiekunów oraz nauczycieli.
W wyniku ewaluacji programu profilaktycznego w roku szkolnym 2011/2012 zostały wyodrębnione obszary zagrożeń i przedstawione działania, które zostaną podjęte w kolejnych latach.
Postanowiono:
- zintensyfikować działania profilaktyki antynikotynowej;
- zwiększyć działania w kierunku poprawienia frekwencji na zajęciach lekcyjnych;
- zwiększyć działania w kierunku pedagogizacji rodziców - część rodziców nie posiada odpowiednich umiejętności wychowawczych, koniecznych do właściwego pokierowania rozwojem ucznia;
- mocniej motywować uczniów do nauki (brak odpowiedniego zaangażowania w proces uczenia się u poszczególnych uczniów);
- propagować właściwe postawy i zachowania wśród uczniów.
- eliminować takie zachowania jak:
- próby zastraszania i wymuszania;
- przejawianie zachowań agresywnych wobec innych uczniów;
- niestosowny strój;
- niewłaściwe korzystanie z telefonów komórkowych;
- używanie wulgaryzmów;
Do wniosków doprowadziły:
- systematyczna obserwacja;
- zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego;
- wywiady z policją;
- analiza dokumentacji szkolnej (dzienniki, frekwencja, uwagi);
- opinie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
II. Główne cele programu
- Zapobieganie przemocy i agresji
- Profilaktyka uzależnień
- Zwiększenie efektów kształcenia
- Podnoszenie kultury osobistej
III. Realizacja zadań
Cel główny: Zapobieganie przemocy i agresji | ||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Otoczenie szczególną opieką ofiary przemocy |
- diagnoza środowiska rodzinnego |
wychowawcy pedagog |
nauczyciele rodzice |
- rozmowy indywidualne |
wychowawcy |
uczniowie |
||
- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców |
pedagog |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowi rodzice nauczyciele |
||
2. |
Szybka interwencja |
- komisje dyscyplinujące |
wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawcy pedagog |
uczniowie rodzice |
- współpraca z rodzicami uczniów |
wychowawca |
uczniowie |
||
- zainstalowanie monitoringu |
dyrekcja |
uczniowie, nauczyciele |
||
- dyżury nauczycieli podczas przerw |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- współpraca pomiędzy wszystkimi pracownikami szkoły |
nauczyciele |
wszyscy pracownicy szkoły uczniowie |
||
- współpraca z sądem, kuratorami, policją |
wicedyrektor ds. wychowawczych |
uczniowie nauczyciele |
||
3. |
Integracja zespołu klasowego
|
- zajęcia integracyjne dla klas I |
pedagog |
uczniowie kl.I |
- wycieczki klasowe |
wychowawca uczniowie |
uczniowie |
||
4. |
Kształtowanie postawy tolerancji |
- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców |
pedagog |
uczniowie |
- rozmowy indywidualne |
pedagog, |
uczniowie |
||
- warsztaty ze specjalistą: „Żyję bez ryzyka AIDS" |
pedagog |
uczniowie |
||
5. |
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem |
- lekcje wychowawcze w klasach IV |
pedagog |
uczniowie kl. IV |
- rozmowy indywidualne |
pedagog, |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowie nauczyciele |
||
6. |
Jasne sformułowanie zasad zachowania |
- zapoznanie ze Statutem Szkoły |
wychowawca |
uczniowie |
- zapoznanie |
wychowawca |
uczniowie |
||
- rozmowy indywidualne |
wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
7. |
Zaproponowanie uczniom różnorodnych form spędzania czasu wolnego |
- zajęcia pozalekcyjne |
nauczyciele |
uczniowie |
- koła zainteresowań |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- akcje szkolne |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- konkursy |
nauczyciele |
uczniowie |
Cel główny: Profilaktyka uzależnień | ||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Przygotowanie uczniów do świadomych wyborów dotyczących własnego zdrowia i życia (narkotyki, alkohol, nikotyna, inne) |
- rada szkoleniowa dla nauczycieli |
dyrekcja |
nauczyciele |
- wykład informacyjny dla rodziców | dyrekcja | rodzice | ||
- lekcje wychowawcze prowadzone przez wychowawców, pedagogów, zaproszonych specjalistów |
wycowawca |
uczniowie |
||
- dostęp do ulotek,broszur, książek,filmów edukacyjnych |
pedagog |
uczniowie, nauczyciele |
||
2. |
Pomoc uczniom po inicjacji narkotykowej |
- diagnoza środowiska rodzinnego i rówieśniczego |
wychowawca pedagog |
uczniowie rodzice |
- rozmowy indywidualne | wychowawca pedagog dyrektor |
uczniowie rodzice |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną | pedagog wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
- współpraca z Lubuskim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii uzależnień oraz innymi ośrodkami zajmującymi się uzależnieniami |
pedagog wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
3. |
Działania prewencyjne |
- obserwacja uczniów i szybkie reagowanie (zgodnie z procedurami), gdy uczeń jest pod wpływem środków odurzających bądź alkoholu |
nauczyciele rodzice personel szkolny |
uczniowie |
- komisje dyscyplinujące | wicedyrektor ds. wychowawczych pedagog wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
- dyżury nauczycieli podczas przerw |
nauczyciele | uczniowie | ||
- rozmowy indywidualne | pedagog wychowawca | uczniowie | ||
- pisemna zgoda rodziców uczniów klas pierwszych dot. wykonywania testów na obecność narkotyków lub alkoholu w przypadku podejrzeń | wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
- współpraca z policją (przekazanie informacji o zaistniałej sytuacji) | dyrektor | uczniowie | ||
4. |
Jasne sformułowanie zasad zachowania w szkole |
- zapoznanie ze Statutem Szkoły |
wychowawca |
uczniowie |
- zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole |
wychowawca | uczniowie | ||
- lekcje wychowawcze | wychowawca pedagog | uczniowie | ||
- rozmowy indywidualne |
pedagog |
uczniowie |
||
5. |
Propagowanie zdrowego trybu życia |
- obchody dni związanych ze zdrowym trybem życia, np. Światowego Dnia Walki |
pedagog wychowawca nauczyciele |
uczniowie |
Cel główny: Zwiększenie efektów kształcenia | ||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Pomoc uczniom mającym problemy |
- wyodrębnienie uczniów z opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej |
pedagog |
nauczyciele uczniowie |
- możliwość korzystania |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowie rodzice nauczyciele |
||
- ścisła współpraca z rodzicami |
wychowawca |
uczniowie rodzice |
||
2. |
Promocja uczniów zdolnych |
- indywidualna praca z uczniami wyróżniającymi się w nauce |
nauczyciele |
uczniowie |
- udział w konkursach i olimpiadach na terenie szkoły i poza nią |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- koła zinteresowań |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- prezentacja osiągnięć uczniów |
nauczyciele |
uczniowie |
||
3. |
Ograniczenie rozmiarów absencji |
- współpraca z rodzicami |
wychowawca |
uczniowie rodzice |
- komisje dyscyplinujące |
wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawca pedagog |
uczniowie rodzice |
||
- rozmowy indywidualne | wychowawca pedagog | uczniowie rodzice | ||
- systematyczna kontrola frekwencji uczniów | wychowawca | uczniowie rodzice | ||
4. |
Podnoszenie motywacji do nauki |
- lekcje wychowawcze na prośbę wychowawców |
pedagog |
uczniowie |
- rozmowy indywidualne | wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
pedagog |
uczniowie rodzice nauczyciele |
||
- nagradzanie uczniów za osiągnięcia i umiejętności | nauczyciele | uczniowie | ||
- organizacja konkursów przedmiotowych | nauczyciele | uczniowie | ||
5. |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli |
- stosowanie metod aktywizujących |
nauczyciele |
uczniowie |
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych |
nauczyciele |
nauczyciele |
||
- awanse nauczycieli |
nauczyciele |
nauczyciele |
||
- udział w kursach doskonalących |
nauczyciele |
nauczyciele |
Cel główny: Podnoszenie kultury osobistej uczniów |
||||
L.p. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Adresat |
1. |
Respektowanie norm poprawnego zachowania |
- realzacja programu |
pedagog |
uczniowie |
- komsje dyscyplinujące |
wicedyrektor ds. wychowawczych wychowawca pedagog |
uczniowie rodzice |
||
- rozmowy indywidualne |
wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
- podpisanie kontraktu |
pedagog |
uczniowie |
||
2. |
Dbałość o kulturę słowa |
- konsekwentne zwracanie uwagi na stosowanie wyrazów niecenzuralnych |
nauczyciele |
uczniowie |
- poszerzanie kompetencji językowych |
nauczyciele |
uczniowie |
||
- rozmowy indywidualne |
pedagog |
uczniowie |
||
- pogadanki |
pedagog |
uczniowie |
||
3. |
Dbałość o wygląd |
- konsekwentne zwracanie uwagi na niewłaściwy strój ucznia |
nauczyciele |
uczniowie |
- rozmowy indywidualne |
wychowawca pedagog |
uczniowie |
||
- pogadanki |
wychowawca pedagog | uczniowie | ||
4. |
Poszanowanie mienia szkoły |
- surowe kary za dewastacje |
wychowawca |
uczniowie |
- zainstalowanie monitoringu | dyrekcja | uczniowie nauczyciele | ||
- rozmowy indywidualne | pedagog | uczniowie |
IV. Przewidywane efekty
1. Uczniowie radzą sobie w sytuacji przemocy, stresu i zagrożenia.
2. Szkoła uważana jest za bezpieczną w opinii uczniów i rodziców.
3. Uczniowie mają świadomość szkodliwości zażywania narkotyków, picia alkoholu i wpływu
środków psychoaktywnych ( narkotyki, dopalacze i inne) na własne zdrowie.
4. Nauczyciele i rodzice wyposażeni są w wiedzę z akresu profilaktyki uzależnień.
5. Lepsze relacje uczeń-nauczyciel-rodzic.
6. Uczniowie potrafią zachowywać się asertywnie.
7. Liczba wagarów jest znacznie mniejsza.
8. Uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki w nauce.
9. Uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia pedagoga szkolnego oraz profesjonalnych instytucji.
10. Przestrzegane są zasady współżycia.
11. Uczniowie dbają o właściwy wygląd, stosowny ubiór, nie używają wulgaryzmów.
12. Mienie szkoły nie jest dewastowane.
V. Ewaluacja programu
Skuteczność programu profilaktycznego oceniana będzie w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej podsumowującej pracę w pierwszym i drugim semestrze, a także przez bieżące monitorowanie oraz samoocenę osób zaangażowanych w jego realizację.
Oceny będą formułowane za pomocą takich narzędzi, jak: obserwacje, hospitacje, sprawozdania, ankiety, rozmowy indywidualne z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami,
a także zapisy w dziennikach lekcyjnych i konspekty zajęć.
Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzania ewentualnych zmian.
Zielona Góra, 10 czerwca 2013 r.
Ostatnio zmodyfikowany: 2024-11-07 09:48:36